تحقیق تهيه و كاربرد مواد افزودني در روغن هاي روان كننده

دانلود تحقیق با موضوع تهيه و كاربرد مواد افزودني در روغن هاي روان كننده، در قالب word و در 120 صفحه، قابل ویرایش، شامل: فصل اول: مقدماتي راجع به روغن هاي روان كتحقیق تهيه و كاربرد مواد افزودني در روغن هاي روان كننده|34024152|superior-brain|تهيه و كاربرد مواد افزودني در روغنهاي روان كننده,روغنهاي روان كننده,تحقیق روغنهاي روان كننده,مقاله روغنهاي روان كننده,پایان نامه روغنهاي روان كننده,پروژه روغنهاي روان كننده,دانلود تحقیق روغنهاي روان كننده,دانلود مقاله روغنهاي روان كننده
با ما همراه باشید با موضوع تحقیق تهيه و كاربرد مواد افزودني در روغن هاي روان كننده

دانلود تحقیق با موضوع تهيه و كاربرد مواد افزودني در روغن هاي روان كننده،

در قالب word و در 120 صفحه، قابل ویرایش، شامل:


فصل اول:

مقدماتي راجع به روغن هاي روان كننده، آزمايشات و كيفيت آن ها

انواع روان كننده ها

موارد استفاده روغن هاي روان كننده

وظايف روغن هاي روان كننده

خواص ضروري روغن هاي روان كننده

تركيبات روغن هاي روان كننده معدني

آزمايشات مربوط به روغن هاي روان كننده

ارگانها و سازمانها و مؤسسات ذيربط در كيفيت روغن ها

طبقه بندي ها و استانداردهاي روغن


فصل دوم:

مواد افزودني به روغن هاي روان كننده

منابع قليائيت و اثرات آن در روغن ها

خواص و فرمول هاي انواع ادتيوهاي مصرفي در روغن ها


1- افزايش دهنده هاي انديس ويسكوزيته

2- معلق كننده ها

3- پاك كننده ها

4- بازدارنده هاي اكسيداسيون

5- مواد افزودني ضد زنگ زدگي

6- مواد افزودني ضد سائيدگي

7- بهبود دهنده هاي اصطكاك

8- پائين آورنده هاي نقطه ريزش

9- بازدارنده هاي كف

چگونگي كنترل روغن ها ضمن كار

بررسي علل اضمحلال مواد افزودني

تعاريف و اصطلاحات مرسوم در قلمرو كنترل كيفيت روغن ها

فهرست منابع


چکیده پایان نامه:

روغن هاي روان كننده (Lubricating Oils) معدني كه منشاء آنها از نفت خام است، كالاهاي نسبتاً ارزاني هستند كه در موتورها و ماشين آلات صنعتي بسيار گران قيمت مورد استفاده قرار مي گيرند و اثر مستقيم روي كارآئي و عمر اين دستگاه ها دارند، لذا بايد براي ايجاد اطمينان در عملكرد صحيح ماشين‌آلات، كيفيت روغن‌هاي مصرفي كاملاً مناسب باشد. ولي متأسفانه بسيار ديده شده است كه به اين امر مهم، حتي توسط متخصصين فني نيز توجه كافي نمي‌شود و در كشور ما، خيلي كمتر از آن چه شايسته است، به كيفيت روغن و طريقه كنترل آن، بها داده شده است.


هدف نگارنده اين است كه خوانندگان آن، ضمن آشنايي با توليد روغن هاي روان كننده به ابعاد گوناگون كيفيت روغن ها، توجه بيشتري مبذول بفرمايند.


تعاريف متعددي براي كيفيت يك كالا، به عمل آمده است، اما شايد جملة ساده زير مناسب ترين تعريف باشد:


«كيفيت يك محصول، يعني مناسب بودن آن براي كار برد مورد نظر»،


يا به زبان انگليسي:

Quality Is Fitness For Purpose


مصداق اين تعريف به خوبي در تجربة آن شخص متجلي است كه گفته بود:

«دريافته ام كه بهترين كره، بدترين روغن براي ساعت من است». در اين مثال، ديده مي شود كه چطور دو صفت متضاد بهترين و بدترين، به كيفيت يك كالا، در رابطه و با توجه به كاربردهاي خاص آن كالا، قابل اطلاق گشته است.


كنترل كيفيت، امروزه يك مفهوم ارزشمند و دانشي بسيار پيشرفته است. برخلاف تصور بسياري از مردم، كه از كنترل كيفيت، برداشتني محدود و در حد بازرسي يا Inspection (كه بخشي از كنترل كيفيت است)، دارند، اين اصطلاح مفهومي وسيع و عميق را در بر دارد. كيفيت، در واقع، مجموعه اي از فعاليت هائي است كه يك كالا را از نقطه شروع تقاضاي آن در بازار، در مرحلة طراحي و توليد و عرضة آن به بازار، تا عكس العمل هاي مصرف كنندگان و اثرات آن بر طراحي مجدد و نحوة توليد محصول، دربر مي‌گيرد.


اما هميشه اين طور نيست و مصرف كنندة اصلي قادر نمي‌باشد كه كيفيت كالا را مستقيماً تشخيص داده و ارزيابي كند. اين موضوع در مواردي صدق مي كند كه كارائي و كيفيت محصول، علاوه بر خواص فيزيكي، به صفات شيميائي آن، يعني به واكنش هاي شيميائي نيز مربوط مي شود. واكنش هاي شيميائي عموماً با سرعت كم و به طور كند انجام مي پذيرند و لذا تشخيص آثار آن ها هميشه در كوتاه مدت امكان پذير نمي باشد. به علاوه ممكن است كه آثار فعاليتهاي شيميائي با دخالت عوامل ديگري همراه گردد و باعث شود كه تشخيص دليل پديده هاي حاصله، بسيار پيچيده گردد. مثلاً وقتي يك حشره كش مورد استفاده قرار مي گيرد، بعضي از خواص آن كه از بين بردن حشرات است، قابل مشاهده است، ولي اثرات احتمالي مزمني كه ممكن است بر نسوج بدن داشته باشد، به اين سادگي ها براي مصرف كننده، قابل تشخيص نمي باشد. با همة اين ها، كيفيت مواد شيميائي را نيز مي توان ولو به كمك آزمايشگاه، پيش بيني نمود. اگر ماده اي شيميائي براي بشر شناخته شده باشد، با تعيين خواص فيزيكي و تجزية عنصري و تعيين ساختمان شيميائي آن، هر بار مي توان آن را بازشناخت و كارائي و كيفيت آن را معين نمود. اگر ماده اي، مخلوطي از چند تركيب شيميائي خالص شناخته شده باشد، باز مي توان با تجزية عنصري و روش هاي ديگر، نسبت اين تركيبات در مخلوط را تعيين و خواص مخلوط را پيش‌بيني كرد.


فرآورده هاي نفتي، از نقطه نظر رابطة خواص فيزيكي و شيميائي با كارآئي عملي، پيچيده ترين وضعيت را دارند. مي دانيم كه نوع و نسبت تركيبات مختلفي كه در نفت هاي خام نقاط مختلف دنيا، يك كشور و يا يك منطقه وجود دارد، بسيار متغير است. حتي در يك چاه نفت به خصوص، در عمق هاي مختلف، انواع و درصد مواد شيميائي متفاوتي در نفت خام وجود دارد. روغن هاي روان كنندة نفتي نيز به همين دليل، شامل انواع گوناگوني از هيدروكربن ها و مشتقات آن ها هستند، به خصوص كه اجزاء روغن هاي روان كننده، عموماً از مولكول هاي بسيار بزرگ (C15 تا C30)، تشكيل شده اند.


خوانندگان محترم، از شيمي آلي به ياد دارند كه با بالا رفتن تعداد كربن ها در مولكول هاي هيدروكربن ها، تعداد ايزومرهاي آن ها به سرعت افزايش مي‌يابد. مثلاً هيدروكربن سير شدة 20 كربنه به نام ايكوزان Eicosane، از لحاظ تئوري، مي تواند 366319 ايزومر مختلف داشته باشد. از اين ارقام مي توان دريافت كه تركيب و ساختمان شيميائي روغن هاي روان كننده چقدر متغير و پيچيده است. بديهي است كه جدا كردن هر يك از تركيبات شيميائي روغن و تعيين خواص آن ها، به سادگي، امكان پذير نمي‌باشد. به همين دليل، براي چنين فرآورده‌اي، چيزي به مفهوم كلاسيك خواص شيميائي قابل تعريف نيست و در واقع آن چه كه تحت اين عناوين بيان مي شود، ميانگيني از خواص تك تك اجزاء روغن است و چون نسبت و نوع اين اجزاء در روغن هاي مختلف تغيير مي كند، خواص فيزيكي و شيميائي روغن ها نيز ثابت نمي‌باشد.


علاوه بر مطالبي كه ذكر آن ها گذشت، روغن هاي روان كننده از يك لحاظ ديگر نيز بسيار پيچيده‌تر از ساير فرآورده هاي نفتي هستند. روغن هاي روان كننده در كاربردهاي متعددي كه دارند، بايد وظائف متنوعي را جامة عمل بپوشانند و براي اين منظور بايد خواص معيني را دارا باشند. آن چه كه از نفت خام تحت عنوان روغن حاصل شده و روغن پايه ناميده مي شود، فقط قادر است بعضي از وظائف ضروري روغن هاي موتور و ماشين آلات صنعتي را عملي نمايد و بقيه خواص لازم به وسيلة يك سري مواد شيميائي ويژه كه مواد افزودني (additives) ناميده مي‌شوند و به مقدار حدود متوسط 3 تا 10 درصد به روغن ها اضافه مي شوند، به وجود مي آيند. اين مواد شيميائي نيز انواع بسيار متعدد و متنوعي دارند و نيز به نسبت هاي متغير به روغن ها افزوده مي‌گردند. لذا ملاحظه مي شود كه روغن هاي روان كننده از لحاظ ساختمان شيميائي، چه مجموعة پيچيده اي را تشكيل مي دهند...